Zgromadzenia publiczne – postępowania uproszczone
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | zbiórki, zgromadzenia |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Spraw Obywatelskich |
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach (tekst jednolity Dz.U. z 2022 r. , poz. 1389)
Wymagane dokumenty
Organizator zgromadzenia publicznego może stosować procedurę uproszczoną, jeśli uzna, że planowane zgromadzenie nie będzie powodować utrudnień w ruchu drogowym, a w szczególności powodować zmiany jego organizacji.
Zawiadomienie o zamiarze zorganizowania zgromadzenia publicznego w trybie uproszczonym musi zawierać:
- imię i nazwisko organizatora zgromadzenia, jego numer Pesel albo rodzaj i numer dokumentu tożsamości w przypadku osoby nie posiadającej numeru Pesel, adres poczty elektronicznej i numer telefonu umożliwiający kontakt z nim;
- datę, godzinę i miejsce rozpoczęcia zgromadzenia, przewidywany czas trwania, przewidywaną liczbę uczestników oraz ewentualną trasę przejścia ze wskazaniem miejsca zakończenia zgromadzenia;
- ewentualne zagrożenia, które mogą pojawić się w miejscu zgromadzenia.
Opłaty
Bez opłat
Termin odpowiedzi
Organizator zgromadzenia publicznego w trybie uproszczonym zobowiązany jest zawiadomić o zamiarze zorganizowania zgromadzenia nie wcześniej niż na 30 dni i nie później niż na 2 dni przed planowaną datą zgromadzenia.
Organ gminy może rozwiązać zgromadzenie, gdy:
- jego przebieg zagraża życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach,
- powoduje istotne zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego na drogach publicznych,
- narusza przepisy ustawy Prawo o zgromadzeniach lub ustaw karnych a organizator zgromadzenia, uprzedzony przez przedstawiciela organu gminy o konieczności rozwiązania zgromadzenia, nie rozwiązuje go.
Rozwiązanie zgromadzenia przez organ gminy następuje przez wydanie decyzji ustnej podlegającej natychmiastowemu wykonaniu, poprzedzonej dwukrotnym ostrzeżeniem uczestników zgromadzenia o możliwości jego rozwiązania, a następnie ogłoszonej organizatorowi zgromadzenia lub ogłoszonej publicznie uczestnikom zgromadzenia w przypadku niemożności skontaktowania się z organizatorem zgromadzenia. Decyzję tę doręcza się organizatorowi zgromadzenia na piśmie w terminie 72 godzin od jej podjęcia.
Jednostka odpowiedzialna
Wydział Spraw Obywatelskich
ul. Wrocławska 256, pok. 16
Marta Ślęzak
tel. +48 65 575 21 36
tel. +48 65 575 21 10
Tryb odwoławczy
Organizatorowi zgromadzenia przysługuje prawo wniesienia odwołania od decyzji o rozwiązaniu zgromadzenia do sądu okręgowego właściwego ze względu na siedzibę organu gminy w terminie 7 dni od dnia rozwiązania zgromadzenia.
Uwagi
Organizator zgromadzenia publicznego w trybie uproszczonym zawiadamia o zamiarze zorganizowania zgromadzenia Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego czk@poznan.uw.gov.pl tel. 61 854 99 00; 61 854 99 10, nie wcześniej niż na 30 dni i nie później niż na 2 dni przed planowaną datą zgromadzenia.