Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych oraz dokumentacji związanej z dowodem osobistym
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | dowód osobisty, zameldowanie |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Spraw Obywatelskich |
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r. poz. 671 ze zm.), rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2011 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych i dokumentacji związanej z dowodami osobistymi (Dz. U. z 2016 r. poz. 319), rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 października 2011 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych oraz dokumentacji związanej z dowodami osobistymi (Dz. U. z 2015 r. poz. 1604)
Wymagane dokumenty
- wypełniony formularz wniosku,
- dowód dokonania opłaty,
- wykazanie interesu prawnego do pozyskania danych lub dokumentacji związanej z dowodem osobistym znajdującej się w posiadaniu gminy Gostyń – dołączenie kserokopii dokumentów świadczących o interesie prawnym oraz przedstawienie oryginałów tych dokumentów do wglądu)
- uwiarygodnienie interesu faktycznego, jeśli brak interesu prawnego.
Opłaty
za udostępnienie danych jednostkowych – 31,- zł
Opłatę należy wnieść na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Gostyniu
Bank BGŻ BNP Paribas S.A.
nr 90 1600 1462 1834 5236 6000 0005
Termin odpowiedzi
Do 7 dni od daty wpływu wniosku.
Jednostka odpowiedzialna
Wydział Spraw Obywatelskich
ul. Wrocławska 256, pok. 15
Barbara Ruta, tel. +48 65 575 21 35
Marta Ślęzak, Hanna Bartkowiak, tel. +48 65 575 21 35
Tryb odwoławczy
Burmistrz wydaje decyzję administracyjną w przedmiocie udostępnienia danych tylko w przypadku odmowy udostępnienia.
Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Wojewody Wielkopolskiego, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia
Uwagi
Zwolnione od opłaty są, przy wykonywaniu ich ustawowych zadań, następujące podmioty:
- sądy i prokuratura,
- organy Policji, Komendant Główny Straży Granicznej, Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szef Służby Wywiadu Wojskowego, organy Służby Celnej, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej, Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szef Agencji Wywiadu, Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Szef Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych,
- wywiad skarbowy,
- inne podmioty – jeżeli realizują zadania publiczne na podstawie ustaw szczególnych.
Odpłatnie dane udostępnia się innym podmiotom - jeżeli:
- wykażą w tym interes prawny, lub
- wykażą w tym interes faktyczny, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą.
Klauzula informacyjna dotycząca danych osobowych
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) informujemy, że:
1. Administratorami są:
a) Burmistrz Gostynia mający siedzibę w Gostyniu, Rynek 2, 63-800 Gostyń – w zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych przez organ wydający;
b) Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie, ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa – odpowiada za nadawanie numeru PESEL oraz utrzymanie i rozwój rejestru;
c) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie, ul Stefana Batorego 5, 02-591 Warszawa – odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawi oraz personalizację dowodów osobistych.
2. Administratorzy wyznaczyli inspektorów ochrony danych, z którymi można kontaktować się we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych:
a) Administrator – Burmistrz Gostynia miasta wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować pisemnie na adres administratora, poprzez e-mail iod@um.gostyn.pl, telefonicznie 655752113.
b) Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora.
c) Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować poprzez email iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
3. Dane będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO w związku z przepisem szczególnym ustawy z dna 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych w celu:
a) wydania dowodu osobistego.
b) unieważnienia dowodu osobistego z powodu:
- zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu,
- zmiany danych zawartych w dowodzie,
- upływu terminu ważności dowodu,
- utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu.
c) uzyskania przez zaświadczenia o danych własnych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych
4. W celu sporządzenia dowodu osobistego dane osobowe będą przekazywane do Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA. Ponadto dane mogą być udostępniane zgodnie z przepisami ustawy o dowodach osobistych służbom, organom administracji publicznej, prokuraturze oraz innym podmiotom, jeżeli wykażą w tym interes prawny w otrzymaniu danych.
5. Dane dotyczące utraconego dowodu osobistego (skradzionego lub zagubionego) będą przekazywane do Systemu Informacyjnego Schengen II na podstawie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym. Dane będą przekazywane za pośrednictwem Krajowego Systemu Informatycznego prowadzonego przez Komendanta Głównego Policji.
6. Dane w Rejestrze Dowodów Osobistych będą przetwarzane bezterminowo.
7. Przysługuje prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci. Przysługuje również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
8. Pani/Pana dane do Rejestru Dowodów Osobistych wprowadzane są przez następujące organy:
- ministra właściwego do spraw wewnętrznych, który personalizuje dowód osobisty.
9. Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy o dowodach osobistych.