Podstawa prawna

Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2017 r., poz. 657)

 

Wymagane dokumenty

  • Dowód osobisty albo paszport.
  • Wypełniony odpowiedni formularz meldunkowy z potwierdzeniem pobytu dokonanym przez właściciela lokalu (domu) lub osobę dysponującą innym tytułem prawnym do lokalu (np. najemcę). Potwierdzenia pobytu dokonuje się w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia,
  • Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (do wglądu). Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być: wypis (odpis) z księgi wieczystej, akt notarialny, umowa najmu, decyzja administracyjna lub inny dokument potwierdzający prawo do lokalu.
  • W przypadku zgłoszenia meldunkowego przez pełnomocnika dodatkowo pisemne pełnomocnictwo do zameldowania oraz dowód osobisty lub paszport pełnomocnika.

 

Opłaty

Zgłoszenia meldunkowe nie podlegają opłacie.

Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlega złożenie pełnomocnictwa do dokonania zgłoszenia meldunkowego. Opłacie skarbowej nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, dzieciom, dziadkom i rodzeństwu. Składający pełnomocnictwo jest zobowiązany dołączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej.

 

Termin odpowiedzi

Niezwłocznie

 

Jednostka odpowiedzialna

Wydział Spraw Obywatelskich
ul. Wrocławska 256, pok. 15
Ewa Giernaś, tel. +48 65 575 21 35
Marta Ślęzak, Hanna Bartkowiak, tel. +48 065 575 21 34

 

Uwagi

  • Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest zobowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu od dnia przybycia.
  • Zameldowanie służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w miejscu, w którym się zameldowała.
  • Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadająca ograniczoną zdolność do czynności prawnych czynności meldunkowych dokonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
  • Zameldowania na pobyt czasowy obywatel polski dokonuje, jeśli przebywa poza miejscem pobytu stałego przez ponad 3 miesiące.
  • Zgłoszenia pobytu stałego lub czasowego na okres dłuższy niż 3 miesięcy można dokonać także w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy ePUAP. Do tego konieczne jest posiadanie Profilu Zaufanego na Platformie ePUAP lub bezpiecznego podpisu elektronicznego. Do elektronicznego zgłoszenia należy załączyć:

    • dokument elektroniczny potwierdzający tytuł prawny do lokalu lub w razie niemożności jego uzyskania – skan (odwzorowanie cyfrowe);

    • dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające pobyt w tym lokalu, a wrazie niemożności jego uzyskania – skan (odwzorowanie cyfrowe).



Załączniki:

Zgłoszenie pobytu stałego
Zgłoszenie pobytu czasowego
Pełnomocnictwo