Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 17 października 2008r. r. o zmianie imienia i nazwiska (Dz. U. z 2016 r., poz. 10)
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (j. t. Dz. U. z 2015 r. , poz. 783 ze zmianami)

Wymagane dokumenty

  1. odpis aktu urodzenia,
  2. odpis aktu małżeństwa (gdy wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim),
  3. odpis aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie (gdy małżeństwo wnioskodawcy zostało rozwiązane przez sąd),
  4. odpis aktu zgonu (gdy małżeństwo wnioskodawcy ustało z powodu zgonu współmałżonka),
  5. odpis aktu urodzenia dziecka (gdy decyzja dotyczy małoletniego ),
  6. oświadczenie ojca dziecka o wyrażeniu zgody na zmianę imienia lub nazwiska małoletniego dziecka (w przypadku braku zgody - postanowienie sądu zezwalające na dokonanie zmiany),
  7. oświadczenie dziecka o wyrażeniu zgody na zmianę imienia lub nazwiska (w przypadku, gdy dziecko ukończyło 13 lat).

Od 1 marca 2015 r. przy załatwianiu spraw w USC  nie ma obowiązku składania odpisów aktów stanu cywilnego sporządzonych na terenie kraju, lecz ich przedstawienie może ułatwić i przyspieszyć realizację zadania.

 

Opłaty

Opłata skarbowa:

  • 37,-zł za decyzję

Termin odpowiedzi

Do 30 dni (po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego), a w sprawach szczególnie skomplikowanych do 60 dni.

 

Jednostka odpowiedzialna

Urząd Stanu Cywilnego
Ratusz, Rynek 2, pok. 4
Halina Matyla, tel. +48 65 575 21 61
Magdalena Kozyra, tel. +48 65 575 21 62

 

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do Wojewody Wielkopolskiego w Poznaniu za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

 

Uwagi

Zmiany imienia lub nazwiska można dokonać wyłącznie z ważnych powodów, w szczególności gdy dotyczą zmiany:

- imienia lub nazwiska ośmieszającego albo nielicującego z godnością człowieka,

- na imię lub nazwisko używane,

- na imię lub nazwisko bezprawnie zmienione,

- na imię lub nazwisko noszone zgodnie z przepisami prawa państwa, którego obywatelstwo również wnioskodawca posiada.

Zmiana nazwiska może dotyczyć nazwiska noszonego aktualnie lub nazwiska rodowego.

Ustawę o zmianie imienia i nazwiska stosuje się do:
- obywateli polskich,
- cudzoziemców niemających obywatelstwa żadnego państwa, jeżeli maja w Polsce miejsce zamieszkania,
- cudzoziemców, którzy uzyskali w RP status uchodźcy.

Decyzje w sprawie zmiany imienia lub nazwiska wydaje kierownik USC ( lub jego zastępca), do którego złożono wniosek.

Klauzula informacyjna dotycząca danych osobowych

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) informujemy, że:

  1. Administratorem danych osobowych jest Gmina Gostyń, w imieniu której działa Burmistrz Gostynia z siedzibą Rynek 2, 63-800 Gostyń.
  2. Wyznaczonym inspektorem ochrony danych jest Ewa Dąbrowska-Gulcz, z którą można kontaktować się listownie pisząc na adres Administratora, e-mailem: iod@um.gostyn.pl lub telefonicznie 65 575 21 13.
  3. Przetwarzanie danych osobowych odbywać się będzie zgodnie z prawem na podstawie wskazanych wyżej przepisów. Dane nie będą udostępniane podmiotom innym niż upoważnione na podstawie przepisów prawa.
  4. Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane oraz zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez ustawy.
  5. Istnieje prawo żądania dostępu do treści swoich danych osobowych oraz uzyskania ich kopii, prawo do sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, cofnięcia wyrażonej wcześniej zgody, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo wniesienia skargi.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego ze złożonego wniosku.
  7. Zbierane i przetwarzane dane osobowe nie są poddane zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu. Dane nie są przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.