Podstawa prawna

ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r., poz. 1741 ze zm.), ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 783 ze zm.)

 

Wymagane dokumenty

  1. do wglądu dowód osobisty lub paszport osoby zgłaszającej urodzenie
  2. przy zgłoszeniu urodzenia dziecka z małżeństwa -  odpis skrócony aktu małżeństwa w przypadku, gdy  związek małżeński zawarty został poza Gostyniem (jeżeli jest w posiadaniu)
  3. gdy stan cywilny matki to panna – odpis skrócony aktu urodzenia matki, jeżeli urodzenie zostało zarejestrowane poza Gostyniem (jeżeli jest w posiadaniu)
  4. gdy stan cywilny matki to rozwiedziona lub pozostająca w separacji – odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwiązaniu małżeństwa lub o orzeczonej separacji, bądź sentencja prawomocnego wyroku rozwodowego lub o orzeczonej separacji, jeżeli małżeństwo zarejestrowano poza Gostyniem (jeżeli jest w posiadaniu)
  5. gdy stan cywilny matki to wdowa – odpis skrócony aktu małżeństwa i skrócony odpis aktu zgonu męża w przypadku, gdy zdarzenia te zarejestrowano poza Gostyniem (jeżeli są  w posiadaniu)

Od 1 marca 2015 r.  przy załatwianiu spraw w USC  nie ma obowiązku składania odpisów aktów stanu cywilnego sporządzonych na terenie kraju, lecz ich przedstawienie może ułatwić i przyspieszyć realizację zadania.

Podstawą sporządzenia aktu urodzenia jest karta urodzenia lub karta martwego urodzenia przekazane przez podmiot wykonujący działalność leczniczą.

 

Opłaty

Bez opłat

 

Termin odpowiedzi

Niezwłocznie

 

Jednostka odpowiedzialna

Urząd Stanu Cywilnego
Ratusz, Rynek 2, pok. 4
Halina Matyla, tel. +48 65 575 21 61
Magdalena Kozyra, tel. +48 65 575 21 62

 

Tryb odwoławczy

Nie przysługuje

 

Uwagi

Do zgłoszenia urodzenia dziecka zobowiązani są w kolejności:

  • matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych,
  • matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
  • w pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonują przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki.
  • Zgłoszenia urodzenia można dokonać przez pełnomocnika – pełnomocnik musi przedłożyć swój dowód osobisty oraz pisemne upoważnienie od rodziców dziecka ze wskazaniem imienia/imion, jakie swemu dziecku nadają. Matka niezamężna powinna ponadto wskazać imię ojca dziecka.

Po dokonaniu zgłoszenia urodzenia dziecko otrzymuje numer PESEL.

Klauzula informacyjna dotycząca danych osobowych

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) informujemy, że:

  1. Administratorem danych osobowych jest Gmina Gostyń, w imieniu której działa Burmistrz Gostynia z siedzibą Rynek 2, 63-800 Gostyń.
  2. Wyznaczonym inspektorem ochrony danych jest Ewa Dąbrowska-Gulcz, z którą można kontaktować się listownie pisząc na adres Administratora, e-mailem: iod@um.gostyn.pl lub telefonicznie 65 575 21 13.
  3. Przetwarzanie danych osobowych odbywać się będzie zgodnie z prawem na podstawie wskazanych wyżej przepisów. Dane nie będą udostępniane podmiotom innym niż upoważnione na podstawie przepisów prawa.
  4. Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane oraz zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez ustawy.
  5. Istnieje prawo żądania dostępu do treści swoich danych osobowych oraz uzyskania ich kopii, prawo do sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, cofnięcia wyrażonej wcześniej zgody, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo wniesienia skargi.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego ze złożonego wniosku.
  7. Zbierane i przetwarzane dane osobowe nie są poddane zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu. Dane nie są przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.