Podstawa prawna

ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r., poz. 1741 ze zm.), ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 783 ze zm.)

 

Wymagane dokumenty

  1. wniosek o wydanie zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą
  2. w przypadku panny i kawalera:
    • dokument stwierdzający tożsamość,
    • odpisy skrócone aktu urodzenia - osoby urodzone poza Gostyniem
  3. w przypadku osób rozwiedzionych:
    • dokument stwierdzający tożsamość,
    • odpisy skrócone aktu urodzenia - osoby urodzone poza Gostyniem
    • odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o jego rozwiązaniu lub sentencję wyroku sądu, jeżeli rozwiązane małżeństwo zostało zarejestrowane w innym urzędzie stanu cywilnego
  4. w przypadku wdowców:
    • dokument stwierdzający tożsamość,
    • odpisy skrócone aktu urodzenia - osoby urodzone poza Gostyniem,
    • odpis aktu zgonu współmałżonka wraz z odpisem skróconym aktu małżeństwa, jeżeli małżeństwo oraz zgon współmałżonka zarejestrowane zostały w innym urzędzie stanu cywilnego.

Opłaty

Opłata skarbowa:

  • za decyzję - 38,00 zł

Termin odpowiedzi

Niezwłocznie po złożeniu wniosku.

 

Jednostka odpowiedzialna

Urząd Stanu Cywilnego
Ratusz, Rynek 2, pok. 4
Halina Matyla, tel. +48 65 575 21 61
Magdalena Kozyra, tel. +48 065 575 21 62

 

Tryb odwoławczy

W przypadku odmowy wydania zaświadczenia, osoba zainteresowana, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o przyczynach odmowy, może wystąpić z wnioskiem do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę USC o rozstrzygnięcie, czy okoliczności przedstawione przez kierownika USC uzasadniają odmowę dokonania czynności.

 

Uwagi

Zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą ważne jest przez trzy miesiące.

Od 1 marca 2015 r. nie ma obowiązku, przy załatwianiu spraw w USC, składania odpisów aktów stanu cywilnego sporządzonych na terenie kraju, lecz ich przedstawienie może ułatwić i przyspieszyć realizację zadania.

Klauzula informacyjna dotycząca danych osobowych

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) informujemy, że:

  1. Administratorem danych osobowych jest Gmina Gostyń, w imieniu której działa Burmistrz Gostynia z siedzibą Rynek 2, 63-800 Gostyń.
  2. Wyznaczonym inspektorem ochrony danych jest Ewa Dąbrowska-Gulcz, z którą można kontaktować się listownie pisząc na adres Administratora, e-mailem: iod@um.gostyn.pl lub telefonicznie 65 575 21 13.
  3. Przetwarzanie danych osobowych odbywać się będzie zgodnie z prawem na podstawie wskazanych wyżej przepisów. Dane nie będą udostępniane podmiotom innym niż upoważnione na podstawie przepisów prawa.
  4. Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane oraz zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez ustawy.
  5. Istnieje prawo żądania dostępu do treści swoich danych osobowych oraz uzyskania ich kopii, prawo do sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, cofnięcia wyrażonej wcześniej zgody, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo wniesienia skargi.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego ze złożonego wniosku.
  7. Zbierane i przetwarzane dane osobowe nie są poddane zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu. Dane nie są przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.


Załączniki: